Shirati Peanut Project

Waar hebben we het over?

In Shirati worden regelmatig kinderen opgenomen met de meest ernstige vorm van ondervoeding (severe acute malnutrition). Ondervoeding kan uiteindelijk leiden tot groeiachterstand, verminderde cognitieve ontwikkeling en zelfs tot overlijden. In Tanzania heeft bijna 40% van kinderen onder de 5 jaar een vorm van ondervoeding. In arme gezinnen slaat ondervoeding het hardst toe. Omdat in Shirati het percentage mensen onder de armoedegrens hoger is dan landelijk, zien we hier relatief veel ondervoeding.

De behandeling is relatief eenvoudig met speciale verrijkte melk en pindakaas, beter bekend als ready-to-use therapeutic food (RUTF). Echter, zonder deze producten is de mortaliteit hoog, en leveringen van deze producten door de overheid zijn zeer onbetrouwbaar.

Partners en lokale behoefte

Tijdens een ochtendoverdracht in 2020 ontstond er een discussie nadat het zoveelste ondervoede kindje was overleden. Het kindje had geen therapeutisch voeding gekregen omdat dit er simpelweg niet was. Chrispine, een van de Tanzaniaanse artsen, vroeg zich af of we dit niet zelf konden maken?

Wat doen we eraan?

Wij hebben ervoor gekozen om de productie van RUTF in eigen handen te nemen. Met behulp van het Albert Schweitzer Fonds hebben we op het ziekenhuisterrein de productie-unit voor RUTF kunnen realiseren. Verder maken we verrijkte melk (F75&F100) op basis van soja en mais, die nodig is om hele zieke patiënten in de eerste fase te kunnen behandelen. Voor zover wij weten zijn we de enige organisatie in Tanzania die lokaal RUTF maken.

Het project wordt geleid door Stella Makori, een uit Shirati afkomstige diëtiste. Na ontslag vervolgen we ondervoede kinderen in onze polikliniek totdat het streefgewicht is bereikt. Tijdens en na de opname leren we verzorgers hoe ondervoeding in de toekomst te voorkomen en te herkennen is.

Wat hebben we al bereikt?

Het eerste jaar van het Shirati Peanut Project heeft aangetoond dat ondervoede kinderen geholpen kunnen worden met onze producten. Bovendien, hebben we laten zien dat lokale productie van RUTF mogelijk is op een veilige en duurzame manier.

• In 1 jaar hebben we meer dan 6000 zakjes RUTF gemaakt en meer dan 600 kilogram aan pinda’s verwerkt.
  • Wij hebben meer dan 100 ondervoede kinderen kunnen behandelen
  • Er is onderzoek opgezet in samenwerking met de Universiteit Maastricht om te kijken naar de opvattingen van verzorgers over onze RUTF, hun gedachten over waarom kinderen ondervoeding oplopen en waarom we kinderen verliezen tijdens de follow-up.

Toekomstmuziek

• In het komende jaar willen we onze productie-unit verbeteren door beter materiaal aan te schaffen, het productieproces te finetunen en ons personeel verder te scholen.
  • Er is interesse van de Tanzaniaanse overheid om ons project verder uit te rollen op andere plekken in Tanzania. We zijn benieuwd welke vorm dit gaat krijgen.
  • Tegen het einde van 2024 zullen we een samenwerking starten met onze lokale partner Maji Safi. Met als doel kennis over voeding en bewustzijn over de gevaren van ondervoeding te vergroten.
Ons team (vlnr): Nathan, Suzana, Joseph, Victoria, Sherryl en Stella

Bekijk ook onze andere projecten

Bonesetter Project

Samen met traditionele bonesetters een behandelplan maken voor patiënten met botbreuken